نقشه گنج واقعی در ایران

Treasure-Map-in-Iran

نقشه گنج واقعی به چه چیزی اطلاق میشود؟

به صورت علمی گنج به مجموعه‌ای گفته میشود که از اشیای با ارزشی تشکیل شده و معمولاً پنهان یا گم‌گشته است و در باستان‌شناسی، به اکتشافی گفته می‌شود که در یک مکان حداقل دو قطعهٔ نقدی یافت شود. در عامه معمولا اشيا گران بهایی که در زمان های قدیم درون کوزه ها، در خانه های قدیمی یا در قبر فردی دفن می‌شده تا به دست غارتگرانی که به خانه ها حمله می کردند نرسد اطلاق میشود. پس نقشه گنج واقعی، نقشه ایست که در آن محل یک گنج، دفینه، معدن یا راز با ارزشی مشخص شده‌است.پس بعد از دفن کردن گنج، دفینه، طلاها، جواهرات و … علامت و یا نشانه ای میگذاشتند که محل دقیق آن را فراموش نکنند. در موارد بسیار نادری هم نقشه ای برای طلاهای مدفون میکشیدند که به آن نقشه گنج واقعی گفته میشود.

دفینه و گنج را میتوان با اندکی تفاوت یکی دانست. دفینه به مجموعه‌ای از سکه‌ها و اشیای با ارزش گفته می‌شود که در قدیم در زیر خاک دفن شده‌ باشد و معمولاً این کار را با این قصد انجام داده‌اند که پس از مدتی گنجینه را دوباره از زیر خاک به‌درآورند اما در برخی موارد، مرگ دفن‌کننده باعث باقی ماندن دفینه در زیر خاک شده‌است.

مواردی از نقشه های گنج قدیمی یافت شده

یکی از اولین نمونه های شناخته شده از نقشه گنج دفن شده، طومار مسی است که در سال 1952 در میان طومارهای دریای مرده در نزدیکی قمران به دست آمد و گمان می رود بین سال های 50 تا 100 پس از میلاد نوشته شده باشد، طومار حاوی فهرستی از 63 مکان است که حاوی دستورالعمل های دقیقی است که اشاره به گنجینه های پنهان طلا و نقره دارد. تاکنون هیچ موردی که در طومار ذکر شده است یافت نشده است.

آیا نقشه گنج واقعی در ایران وجود دارد؟

پاسخ کوتاه به این سوال خیر است!!! همانطور که می دانید بسیاری از نقشه های گنج کنونی که در بازار یافت می شوند تقلبی بوده و عمدتاً در زمان قاجار کشیده شده‌اند. بسیاری از افرادی که به عرصه دفینه یابی و فلزیابی وارد می شوند خود را در مقابل انبوهی از نقشه های گنج موجود می بینند و هر کسی که مالک آنهاست ادعا دارد که یک نقشه گنج واقعی در ایران را در اختیار دارد که شما را به سوی گنجی گرانبها راهنمایی می کند.

نقشه گنج واقعی در ایران

شاید باور نکنید که از ابتدای هزاره دوم در قسطنطنیه و بغداد گنج‌نامه‌های قلابی از سوی گروه‌های زیرزمینی رواج پیدا کرد که امروزه نمونه‌های تقلبی این نقشه‌ها در موزه ها نگهداری می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد برخی از اسناد تاریخی مهم که در گذشته‌های دور نگاشته شده است تنها وجود گنج‌های تقلبی را آشکار می‌کنند و تاکنون معلوم نیست که نقشه گنج واقعی در ایران وجود داشته باشد.

دکتر رحیم ولایتی رئیس موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران درباره افسانه های جعلی و گنج نامه ها می گوید:

نقشه گنج چیزی جز خرافات نیست ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاه سازی و آموزش عمومی در رابطه با غارت اموال باستانی و فرهنگی مردم دچار یک نوع عقب ماندگی، توهم و خرافات شده اند.اما حقیقتا نمیتوان احتمال وجود نقشه گنج واقعی در ایران را قویا رد کرد!

به هر حال ممکن است که فردی در گذشته اموالی را دفن کرده و برای آن نقشه ای کشیده باشد که مکان آن را فراموش نکند و یا آن را به نسل های بعدی منتقل کند. همچنین خزانه های پادشاه نیز در مواقع بسیار ضروری تخلیه و به مکانی که تعداد بسیار بسیار کمی از بالاترین مقامات اطلاع داشتند منتقل و دفن میشد و برای آن نقشه ای نیز تهیه میکردند که برای خواندن آن اطلاعات بسیاری نیاز بود که فقط همان افراد از آن اطلاع داشتند و در اکثر آنها نیز اطلاعات غلط جای داده میشد.

نقشه گنج واقعی در ایران
Real-Treasure-Map

نقشه گنج از نگاه باستان شناسان

حامد وحدتی نسب، مدیرگروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس متذکر می‌شود که هیچ گاه هیچ باستان‌شناسی هیچ نقطه‌ای را کاوش نمی‌کند تا «گنج» به دست آورد. او می‌گوید:«باستان‌شناسان بر اساس طرح پرسشی که قرار است به دانش ملی و بین‌المللی درباره گذشتگان بیفزاید، از پژوهشکده باستان‌شناسی مجوز می‌گیرند تا برای مدتی مشخص محوطه‌ای را کاوش کنند که طی آن به پاسخ پرسش‌های خود برسند و هیچ گاه هیچ محوطه‌ای برای یافتن گنج کاوش نمی‌شود.»

وحدتی نسب که سال‌ها در محوطه‌های بسیاری کاوش علمی انجام داده است، می‌گوید: «اگر گزارش‌های باستان‌شناسی نیم قرن اخیر ایران را مطالعه کنید در می‌یابید که در خوشبینانه ترین حالت در کمتر از یک صدم کاوش‌ها، زر و سیم یافت شده است. این آمار مربوط به کاوش‌هایی است که باستان‌شناسان انجام داده‌اند یعنی محوطه‌هایی را کاوش کرده‌اند که صد درصد می‌دانستند بقایایی از گذشته وجود دارد.

عده‌ای سودجو به دنبال اغفال افرادی هستند که سودای گنج دارند و سود آنها در فروش نقشه گنج، ابطال سحر و بی ثمر کردن جادوست و از این راه به پول‌های هنگفتی می‌رسند و این در حالی است که هیچ کس تا حالا از نزدیک ندیده که کسی جایی را کنده و به گنجی دست پیدا کرده باشد. آنها با این سودا همه محوطه‌های تاریخی ایران را از بین می‌برند.»

نقشه های گنج تقلبی در ایران

بسیاری از دارندگان این نوع نقشه ها ادعا می کنند که نسخه آنها اصل بوده و هنگامی که از آنها سوال می شود که “چرا خود به دنبال گنج نرفته‌اند و حاضرند نقشه گنج خود را بفروشند؟” بهانه هایی همچون نداشتن امکانات ، نداشتن دستگاه گنج یاب ، عدم توانایی مالی در تامین هزینه های کاوش و … را ذکر می کنند و همان طور که مشخص است این دلایل چیزی جز بهانه برای فروش نقشه گنج نیست زیرا اگر کسی دارای نقشه گنج واقعی در ایران باشد هر طور که شده برای پیدا کردن آن اقدام می کند و حاضر نیست آن را به فروش برساند. پس اگر کسی گفت که دارای یک نقشه گنج واقعی در ایران است و حاضر است آن را به شما بق=فروشد در گفته های او شک کنید!

پیشنهاد ما به کسانی که در این وادی هستند این است که به جای گوش دادن به این افراد با خرید دستگاه فلزیاب و همچنین بالا بردن اطلاعات تاریخی و تجربه خود، در مکان هایی که دارای نشانه های گنج میباشند اقدام به کاوش کنند. بررسی های انجام گرفته بر روی نسخه های خطی گنج نامه های مشهور در ایران در اصالت آنها تردید ایجاد می کند. بسیاری از این نسخه های خطی جعلی بوده و قدمت آنها به دوره قاجاریه می رسد.

گنج نامه های مشهور در ایران:

  • گنج نامه خواجه نصیر الدین
  • گنج نامه خزاین الارض
  • گنج نامه قائم مقام فراهانی
  • گنج نامه سلطان عبدالمحمود
  • گنج نامه اولیاء الله آملی
  • گنج نامه سراج الدین چنگیر
  • گنج نامه منیر الدوله
  • گنج نامه الوان هندی
  • گنج نامه باگواس
  • گنج نامه ملاصدرا
  • گنج نامه میرزا مکتب خان تبریزی
  • گنج نامه نصر الله وزیر
  • گنج نامه خواجه نظام الملک
  • گنج نامه امیر سراج الدین
  • گنج نامه میرزا مکتب خان
  • گنج نامه احمد وزیر
  • گنج نامه امیر تیموری
  • گنج نامه حکیم خان وزیر
  • گنج نامه شیخ بهایی
  • گنج نامه سلطان محمود نظام خان

 

پس بدون نقشه برای پیدا کردن گنج چکار کنیم؟

نحوه پیدا کردن گنج دارای پیچیدگی های مخصوص به خود است حتی بدون نقشه گنج واقعی نیز میتوان بدان دست یافت. در قدم اول باید بفهمیم که زمین گنج دارد یا خیر. در ابتدای کار باید گفت که فهمیدن این موضوع که در زیر زمین گنج قرار دارد به هیچ وجه کار ساده ای نیست و به مجموعه ای از دستگاه ها و امکانات در کنار علم باستان شناسی و البته کمی شانس نیاز داریم. بهترین و ایده آل ترین حالت این است که گنج کم عمق پیدا کنیم تا هزینه های کاوش کاهش پیدا کند. همیشه تکنولوژی را بر هر چیزی مقدم بدانیم و کار با ابزار های آن را یاد بگیریم. بسیاری از کاوشگران از گوگل ارث برای پیدا کردن دفینه استفاده میکنند بهترین مکان ها برای یافتن گنج را با آن انتخاب میکنند. به صورت کلی تکنولوژی جدید بهتر از نقشه گنج قدیمی شما را به موفقیت نزدیک میکند.

 

آدرس دفاتر مرکزی فلزیاب IKPV :

تهران– خیابان کارگر شمالی- روبروی شیرینی هانیبال -ساختمان سامان-طبقه شش-واحد پنجم

شیراز– دینکان-جنب کوچه 21 شهید دینکانی

شماره تماس: 09917579030

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش